fredag 13 januari 2017

Stålmansland ...


Dokumentären "Samtidigt i Hofors" sändes igår och lämnade få åsiktsfria. 
En journalist beskrev det som ett kamouflerat Ullared, en annan människa vill flytta hit.
De råder delade meningar.
Och det är okej, man behöver inte tycka lika!

Själv tyckte jag att avsnittet var delat, inte rakt igenom dålig, men inte heller bara bra! Fina vyer och några karaktärer som förgyllde. T.e.x  Nathalie ... vilket kreativt geni! Henne kommer någon att snappa upp snart. Och allas våran uppskattade Arne, med ett hjärta av guld. 
Mindre förgyllande blir det med konflikter. 

Bilderna från jobbet påminde mig om min kärlek till det flytande stålet. Om de allra bästa arbetskamraterna och svunna tider. För 27 år sedan satte den blyga nittonåringen sin första fot på Stålverket, en tid som kom att bli ytterst värdefull i hennes liv.


I nästa avsnitt ska Pantertanterna Hytt-Anita och Inger Pettersson (en gammal jobbarkompis) medverka, det ska bli kul.
Man kommer att ogilla och gilla det andra avsnittet med. Åsikter kommer att gå isär. 
Men även om vi är oeniga i det kan vi väl gemensamt hoppas att det gynnar orten, det Stålmansland vi alla håller så högt!
//Vera



6 kommentarer:

  1. Kunde jag välja, så hade jag valt Hofors1 Tycker det verkade vara en härlig plats med många spännande människor. Sedan att filmteamet väljer som de gör att skildra människor kanske man får ta med en nypa salt. Konflikter finns över allt... vi har ju flera frisörer inom ett område på ca 300 diameter ;) Jag tror ni alla är helt vanliga härliga människor, både med och utan konflikter! Jag gillade verkligen att få se Stålverket från insidan - skit alltså men jag måste vara konstig som går igång på industribyggnader och helst ska de vara övergivna.. vad hette tjejen med illrarna? Spännande människa med sina uppstoppade djur och fantasyböcker etc...även om jag ogillar uppstoppade djur. Föredrar dem levande. Så har ni ju en alldeles egen rockare. Blev det någonsin någon höstfest på byn?

    Kram och god natt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns många gamla byggnader på industriområdet som påminner om dess historia, gamla traverser och diverse produktionsutrustning. Där huserar diverse fåglar med vingslag om det förflutna. Håller med dig, det är verkligen fascinerande.
      Nathalie, heter den begåvade tjejen. :)
      Festen blir av, den visas nu på torsdag. :)
      Kramar från OSS

      Radera
  2. Ja det var ju en härlig samling original, men lite roligt var det att titta. Inte nåt Ullared, nej då! Tycker jag. Jag ska nog titta nästa torsdag också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi älskar sköningar, utan dem är livet bra jävla tråkigt. En del inslag är bättre än andra. Konflikter som resulterat i hätska debatter på social media blir inte snyggt. Särskilt som de är regisserade. Såklart du måste de avsnitten! :) Det är ju HOFORS, världens bästa ställe. :)

      Radera
  3. Jag har precis kollat in första avsnittet, jag tycker det var kanonbra. Det speglar livet som det är , både positivt och negativt. Verkligen bra filmatisering. Kommer inte i närheten av Ullaredsprogrammet, som jag för övrigt tycker är urdåligt. Inte alls samma syfte överhuvudtaget.
    Underbart att få se riktiga människor i Livet. Själv bor jag oxå på vishan , så jag känner igen mig :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Roligt att du gillar det!
      Åsikterna är verkligen spridda, både från journalister och tittare. Vi hoppas att Hofors väcker nyfikenhet. :)

      Radera