onsdag 1 november 2017

Måhända att tid finns ...

Igår var det Halloween. Men då jobbade jag, så här kommer en försenad hälsning!


Tänk om jag hade ett trollspö, för jag kommer inte till skott. Jag sätter mig inte vid datorn?!
Jag kom hem från jobbet vid halv elva. Snicksnackade med Vera tills hon gav sig av för att göra sitt eftermiddagsskift. Sedan dess har jag tänkt att jag skulle sätta mig vid datorn ...

Jag krafsade på mobilen en god stund innan jag kom ut på promenad med Luna, och klöste på den lite till när jag kom in.

Träna. Ja, det skulle jag ju göra. Det hade jag bestämt. Men klockan hade hunnit bli så mycket så jag valde att lägga mig i badet istället.


Ackompanjerad av Spotify märkte jag att badrummet hade fått en fantastisk akustik sedan renoveringen i somras. En halvtimme gol jag för mig själv inbunden av eteriska bubbelbads-ångor, men tyckte nog i vett och sans att det kunde låta SÅ mycket bättre!

Nåja, jag blev i alla fall renare än min sång. Och när jag nu var så ren tänkte jag inte bara smörja fötterna - de skulle få sig en ordentlig drill av nya elektriska fotfilen. Jag satte mig framför tv:n för att omforma fötterna till mjuka, vackra och gracila blad. Maskinen grävde i förhårdnader och blicken sökte sig till Vem Vet Mest ... Aj jävlar, vad det sved till!
Multitasking kan vara bra, men inte i det här fallet!

Jag linkade förbi datorn på väg till köket. Hmm ... Rökte en cigg och läste ett par bloggar.
Varför sätter jag mig inte bara och skriver det som kommer till mig?

Kanske tar det emot att sätta sig vid datorn för jag vet vilket enormt arbete det är att jobba med manus. Det räcker inte att skriva en liten stund, en halv dag eller ens en hel. Man behöver sätta sig in i tänket, djupdyka, försvinna från omvärlden ... bort från alla krav.
Jag tänker på det hela tiden och det gör mig ledsen när jag inser att jag inte kan få till kontinuitet i skrivandet.


// Annika




2 kommentarer:

  1. Vad ska jag säga? Det att komma till skott! Sätta sig ner och verkligen göra det tanken har. Istället rusar åtminstone jag runt och gör en massa annat, jag ska bara innan jag gör slag i saken. Innan, kl 9.00 då ska jag vara klar. Sedan är det försent för dagen är slut, dumma tankar som kommer upp från barndomen, den som var för så länge sedan spökar runt. Jag blir nästan arg. Finner ingen lösning annat än att förtränga. Inte titta på klockan. Jag har ingen tid att passa. Jag ska bara, för nog sjutton behöver väl blommorna vattnas? Stekpannan diskas och en massa annat... tvätt ja just det tvätten. Jag skulle ju meditera också... hm.. nej se där dök hungern upp måste äta innan... eller titta på ett avsnitt av Strömsö...
    TId och tid... jag missade Halloween till och med! Jag behöver lära mig att prioritera och koncentrera mig på EN uppgift och inte tusen.
    Glad dag till er båda två och lurvpälsen! (nej det har inte blivit någon lurvpäls här ÄN, måste hitta en som jag tål, fast det innebär nog att maken flyttar och då får jag väl hitta en ny partner som gillar hundar eller?)

    SvaraRadera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera